För Ung.

För ung?

 

För ung är en dikt som handlar om att man är för ung för nästan allt, känna, älska, ta ansvar osv.. Det jag har skrivit nedan är mina egna tankar och resonemang kring denna dikt. Dikten ger mig mer frågor än svar.

 

När jag läser denna dikt tänker jag direkt att den inte är sann. Varför är det självklart att en ung människa inte kan känna eller älska? Unga människor kan också gå igenom händelser, som kan göra ont eller kännas tungt. Bara för att en person är ung skulle det inte betyda lika mycket då?

 

Jag håller verkligen inte med om det. Denna dikt får mig direkt att tänka på att jag själv har gått igenom, saker som har fått mig att må dåligt. När en ung person mår dåligt är det precis samma känslor som hos en vuxen.

 

Spontant skriver denna person att man är för ung för att känna. Jag tror självklart inte att alla människors känslor är likadana, men man kan aldrig vara för ung eller för gammal för att ha känslor. Förmodligen kan man reagera olika beroende på vilken ålder man har, men innerst inne har man lika lätt att känns sorg som lycka oavsett ålder, tror jag.

 

Personen som har skrivit denna dikt måste antagligen ha något i bakhuvudet, något som han/hon vill försöker säga, men utifrån mina egna erfarenheter kan jag inte se vad det skulle vara. Jag är tycker att det är viktigt att kunna visa känslor, om man ör glad eller ledsen och då spelar åldern ingen roll.



Kommentarer
fröken Lena

Så bra du skriver...kan inte låta bli att kommentera...Det klart man känner känslor oavsett ålder...Känslor är nästan starkare när man är yngre...Det är åtminstone min egen upplevelse. Det är en förmån att kunna känna. Gör man inte det så tror jag heller inte att man har lika lätt att tex känna empati ej heller själv uppskatta då man har det som bäst själv. Eller hur? Jag tror att ens upplevelser formar ens personlighet men det är dock viktigt att man bearbetar det man upplever så att de inte blir en belastning utan snarare en styrka. Kram <3

2012-04-20 @ 16:59:26
URL: http://eleverutangränser.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0